Αυτοσκοπός η πολιτιστική, περιβαλλοντική και αισθητική ανάδειξη της Κοιλάδας των Τεμπών


 Η απάντηση της εταιρείας  «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», δυστυχώς ενισχύει τις ανησυχίες μας για το μέλλον της Κοιλάδας και του ανθρώπινοι δυναμικού της, μετά την αποπεράτωση του νέου αυτοκινητόδρομου.

 Με επιστολή μας στις 7 Δεκεμβρίου απευθυνθήκαμε στον «Ανεξάρτητος Μηχανικός», στον οποίο ανατέθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο να παρακολουθεί το έργο να ελέγχει και να εγκρίνει τις μελέτες σύμφωνα με τις ανάγκες και τους ισχύοντες κανονισμούς, και εκφράσαμε τις ανησυχίες μας για την βιωσιμότητα της Κοιλάδας. (ως τον πιο αρμόδιο, αφού προασπίζεται τα συμφέροντα του Δημοσίου και του απλού πολίτη. Την επιστολή μας κοινοποιήσαμε στα υπουργεία Υποδομών και Πολιτισμού, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και στην Νομαρχία Λάρισας. Την δημοσιοποιήσαμε δε, μέσω των Μ.Μ.Ε., στους εμπλεκόμενους και στους ενδιαφερόμενους φορείς και σε κάθε ενεργό πολίτη.

Επιδιώξαμε, με την επιστολή μας, να ξαναρχίσει ένας δημόσιος διάλογος που αρχίσαμε τον Μάιο  του 2009 επισκεπτόμενοι στους χώρους των ανασκαφών του αυτοκινητόδρομου, όπου μας ξενάγησε η αρχαιολόγος κα Σταυρούλα Σδρόλια και μας ενημέρωσε για τα πολύ σημαντικά ευρήματα, και συνεχίσαμε μαζί με το Τ.ΕΕ. και τον Σύλλογο Φίλων του Πηνειού και του παραποτάμιου πολιτισμού σε ημερίδα στις 3 Δεκ. 2009.

Η απάντηση της εταιρίας,  που δημοσιεύθηκε το Σάββατο 11 Δεκ., συμβάλλει στη συνέχιση του διαλόγου και ελπίζουμε να εμπλακούν και άλλοι αρμόδιοι φορείς, μαζί πια και ο νεοσύστατος δήμος Τεμπών, για να πιέσουμε την πολιτεία  να ασχοληθεί με την περιοχή αποτελεσματικά.

Δεν επιδιώκουμε να έρθουμε σε αντιπαράθεση με την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.». Η εταιρία μπορεί να ισχυρίζεται ότι κάνει την δουλειά της σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης παραχώρησης, που είναι άλλωστε και νόμος του κράτους. Δεν αμφιβάλλουμε γι’ αυτό. Θα μας επιτρέψει όμως να αμφιβάλλουμε για την ορθότητα και την αποτελεσματικότητα του νόμου,          για το αν πράγματι προστατεύει εξίσου με τα συμφέροντα της εταιρίας και τα συμφέροντα των πολιτών και αν εξασφαλίζει την βιωσιμότητα του τόπου, αν δηλαδή πράγματι δημιουργούνται όλες εκείνες οι προοπτικές για την πολιτιστική, περιβαλλοντική και αισθητική ανάδειξη της Κοιλάδας.

Παίρνουμε αφορμή από τα όσα ισχυρίζεται στην απαντητική της επιστολή η εταιρία και ρωτάμε περιμένοντας απάντηση από κάθε αρμόδιο.

1ον   Καθ’ ομολογία δεν υπάρχει ακόμη μελέτη φύτευσης στον κατασκευασμένο κόμβο των Τεμπών. (προς το παρόν υπάρχει ένα αλσύλλιο με φυτεμένες πινακίδες). Τα δένδρα φυτεύονται την Άνοιξη; Γιατί δεν υπήρξε ολοκληρωμένη μελέτη;

Σε κάποια άκρη της νησίδας φυτεύτηκε ένας βράχος με σκοπό να δημιουργηθεί ένα μνημείο. Η κατασκευή αυτή πώς εντάχθηκε στην  αρχική μελέτη; Δεν αντίκειται στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας; Μήπως ενισχύεται αυτό που πολλοί  λένε ότι η εταιρία θεωρεί τον αυτοκινητόδρομο τσιφλίκι  της και κάνει ό,τι θέλει; Εδώ μπαίνει ένα σοβαρότατο θέμα: το πώς αντιμετωπίζεται ο Δημόσιος Χώρος. Νομίζουμε ότι τόσο το ΤΕΕ όσο και ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων πρέπει να πάρουν θέση. 

2ον  Η εταιρία ισχυρίζεται ότι οι αρμοδιότητες της περιορίζονται εντός του Αυτοκινητοδρόμου και ως εκ τούτου δεν υποχρεούται να τοποθετήσει πινακίδα στην παλαιά εθνική οδό  στο ύψος της Γυρτώνης, της Ραψάνης η της Αιγάνης, που να λέει ότι, αν πας ευθεία θα πληρώσεις διόδια. Τότε με πια δικαιοδοσία τοποθετεί φράγματα ύψους διέλευσης φορτηγών στον αγροτικό δρόμο του Πυργετού, αναγκάζοντας τα ψηλά οχήματα, (όχι τα βαριά), ακόμη και τα αγροτικά να διέρχονται από τα διόδια για να πληρώνουν; Πάντως αν πράγματι δεν έχει αρμοδιότητα ή υποχρέωση για τοποθέτηση σήμανσης για διαδρομές  χωρίς διόδια, πρέπει να την έχει η Δ.Ε.Σ.Ε, και πρέπει να γίνει.

3ον  Υπάρχουν αδειοδοτημένοι  χώροι απόθεσης των υλικών εξόρυξης (μπάζα); Αν ναι, γιατί δεν τοποθετούνται από τώρα τα υλικά εκεί; Αν όχι, πώς και πού  θα βρεθούν μετά το τέλος του έργου;

3ον  Επιτρέπεται δασική έκταση, ακόμη και με χαμόκλαδα, να μετατρέπεται σε εργοτάξιο; (πλατανόδασος του Πυργετού). Επιτρέπεται η κοπή, έστω και κάποιων θάμνων χωρίς την άδεια του δασαρχείου;

4ον  Ο παράπλευρος δρόμος, του ΠΑΘΕ, Λάρισα – Μακρυχώρι – Πυργετός – Αιγάνη, στην υφιστάμενη κατάσταση, είναι ενταγμένος στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο; Είναι δρόμος ευρωπαϊκών προδιαγραφών; Όποιος τον διαλέξει για να πάει από το Μακρυχώρι στα Μεσάγγαλα γιατί πρέπει να πληρώνει διόδια και μάλιστα ακριβότερα από τα καύσιμα του αυτοκινήτου;

5ον  Πως θα απαλλάξει ο νέος  αυτοκινητόδρομος  την Κοιλάδα από το βάρος του σημερινού κυκλοφοριακού φόρτου, (όπως ισχυρίζεται η εταιρεία);  Μήπως διπλασιάζοντας ή τριπλασιάζοντας τα διόδια του Πυργετού; μήπως τοποθετώντας περιοριστές ύψους κατά μήκος της Κοιλάδας;  ή το χειρότερο, όπως πάντα: «βλέποντας και κάνοντας» δηλαδή λύσεις στο παραπέντε.

Πιστεύουμε ότι έπρεπε να υπήρχε  μια ολοκληρωμένη μελέτη για όλη την περιοχή, βάσει της οποίας οι παράλληλες παρεμβάσεις να γίνονται συγχρόνως με την εξέλιξη του έργου ή να αποτελούν μια αρμονική συνέχεια. Φοβόμαστε ότι μετά την ολοκλήρωση  του έργου, θα είναι πολύ αργά για την αισθητική αναβάθμιση.

Η «ΔΡΥΑΣ» αμφιβάλλει κατά πόσο η κατάσταση αντιμετωπίζεται σωστά. Ασχολείται με την περιοχή εδώ και δέκα χρόνια. Δημιούργησε στον παλαιό Σιδηρ. Σταθμό Τεμπών το Κέντρο Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης  με σκοπό την προστασία και ανάδειξη της περιοχής. Η «ΔΡΥΑΣ» για μια ακόμη φορά καλεί την τοπική κοινωνία  και όλους τους φορείς που εμπλέκονται με το περιβάλλον και τον πολιτισμό,σε κοινό  αγώνα για  την διάσωση της κοιλάδας, και το Υπ. Περιβάλλοντος να εντάξει την περιοχή σε κάποιο φορέα διαχείρισης.

Προηγούμενο άρθρο Χαμηλά οι τιμές τα Χριστούγεννα
Επόμενο άρθρο Κώστας Αγοραστός στη συνεδρίαση της ΕΣΕΕ