Ειδήσεις

Απάντηση του Προέδρου του ΤΕΕ/ΤΚΔΘ κ. Νίκου Παπαγεωργίου σε δήλωση του Αντιδημάρχου κ. Δημήτρη Δεληγιάννη σχετικά με την προσβασιμότητα και το ΣΒΑΚ


Ο Αντιδήμαρχος Διοίκησης του Δήμου Λαρισαίων, κ. Δεληγιάννης είτε έχει επιλεκτική μνήμη είτε ακολουθεί την τακτική της Δημοτικής Αρχής να παρουσιάζει μια άλλη πραγματικότητα, όπως έκανε πρόσφατα και ο Δήμαρχος κατά της συνεδρίασης της επιτροπής διαβούλευσης για τον προϋπολογισμό και το τεχνικό πρόγραμμα του 2023.

Τι μας λέει λοιπόν και ο κ. Αντιδήμαρχος; Ότι η Λάρισα έχει γίνει μια πόλη πρότυπο. Είναι φανερό όμως, ότι έχουν ήδη εισέλθει σε προεκλογική περίοδο, καθώς ο λόγος τους θυμίζει, απολογισμό έργου. Και αυτή φαίνεται πως είναι η δική τους προτεραιότητα. Δικός μας σκοπός, δεν είναι να υποβαθμίσουμε το έργο του Δήμου. Σκοπός μας είναι να συμβάλουμε μέσα από τον θεσμικό μας ρόλο ως συμβούλου της Πολιτείας σε τεχνικά ζητήματα, ώστε το παραγόμενο έργο να είναι ποσοτικά και ποιοτικά καλύτερο, για όλους τους πολίτες και ιδίως για τις ευάλωτες ομάδες όπως είναι οι συμπολίτες μας με αναπηρίες.

Επί της ουσίας όμως, ας δούμε τι έχει ξεχάσει ο κύριος Αντιδήμαρχος σχετικά με τη δράση μας, αλλά και από τα όσα αναδείξαμε κατά την συνεδρίαση της 1.12.2020 του Δημοτικού Συμβουλίου, δηλαδή πριν από δύο χρόνια.

Πρώτον, θα θέλαμε να φέρουμε στην προσοχή του το άρθρο 26, παρ. 4 του Ν. 4067/2012, σύμφωνα με το οποίο σε πλήθος κτιρίων, συμπεριλαμβανομένων και Δημοτικών κτιρίων, επιβάλλεται μέχρι τις 31.12.2022 να γίνουν οι απαραίτητες διαμορφώσεις, ώστε οι λειτουργικοί χώροι τους να είναι προσβάσιμοι από άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα. Μάλιστα, για το εν λόγω ζήτημα ενημερώσαμε έγκαιρα τον Δήμο με σχετική επιστολή μας από τον Απρίλιο του 2022. Οι προαναφερθείσες διαμορφώσεις γίνονται σύμφωνα με τις τεχνικές οδηγίες προσαρμογής υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών και αν δεν ολοκληρωθούν έως τις 31.12.2022 τα κτίρια καθίστανται αυθαίρετα.

Και εδώ, καλούμε τον κ. Αντιδήμαρχο να μας ενημερώσει για το ποσοστό των δημοτικών κτιρίων που πληρούν τις προδιαγραφές προσβασιμότητας από άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα.

Επιπρόσθετα, θα θέλαμε να ενημερώσουμε πως το Τεχνικό Επιμελητήριο συνδράμει στο έργο της Πολιτείας  με ηλεκτρονική υπηρεσία καταγραφής στοιχείων προσαρμογής υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών για την προσβασιμότητα τους σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα.

Δεύτερον, το πρόβλημα του ΣΒΑΚ αναφορικά με την προσβασιμότητα σχολικών κτιρίων, για το οποίο σημειώνεται ότι έχουμε στείλει από το 2018 σχετική επιστολή στον Δήμο. Προς διευκόλυνση, παρατίθενται παρακάτω εικόνες από την ΔΜΕΟ/Ο/3050 «Έγκριση Τεχνικών Οδηγιών κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στο αστικό περιβάλλον για την εφαρμογή τους σε περιοχές σχολικών συγκροτημάτων και περιοχές με αυξημένη κίνηση στα πλαίσια βελτίωσης της οδικής ασφάλειας (ΦΕΚ Β’­‐αρ. φύλλου 2302/16­9-2013)» για το πώς πρέπει να διαμορφωθούν οι περιοχές γύρω από τις σχολικές μονάδες ή τα σχολικά συγκροτήματα και ιδιαίτερα οι άξονες κίνησης των μαθητών.

Σε αυτό το σημείο, καλούμε τον κ. Αντιδήμαρχο να μας υποδείξει ένα σχολείο που ανταποκρίνεται σε αυτήν την Τεχνική Οδηγία.

Τρίτον, το πρόβλημα πως το εφαρμοζόμενο ΣΒΑΚ δεν αντιμετωπίζει τις παρακάτω καθημερινές ή περιστασιακές ανάγκες προσβασιμότητας και απρόσκοπτης μετακίνησης συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων:

  • Απουσία χώρων στάθμευσης στους χώρους ΟΣΕ και ΚΤΕΛ.
  • Απουσία κάθετης και οριζόντιας σύνδεσης των διαφόρων ΜΜΜ και μεταξύ των κεντρικών εγκαταστάσεων των δικτύων μεταφορών (π.χ. ΟΣΕ- ΚΤΕΛ) και με δεδομένο ότι οι υπηρεσίες ΚΤΕΛ στην πόλη είναι χωρικά διασπαρμένες.
  • Απουσία σύνδεσης μέσω ΜΜΜ των αξιοθεάτων και τοποσήμων εκτός του κέντρου της πόλης.
  • Αναγκαστική στάθμευση σε κάποιον οργανωμένο ιδιωτικό χώρο, με αποτέλεσμα την κυκλοφορία με αυτοκίνητο στο κέντρο της πόλης.
  • Απουσία κάθετης και οριζόντιας σύνδεσης μεταξύ των διαφορετικών υπηρεσιών (π.χ. Δήμος ή Περιφέρεια με αποκεντρωμένη διοίκηση, δικαστήρια).
  • Απουσία ποδηλατοδρόμων ως τρόπος μεταφοράς και σύνδεσης του κέντρου της πόλης με κάποια από τις υφιστάμενες εκπαιδευτικές μονάδες (π.χ. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, «Βιόπολις» και «Γαιόπολις»).
  • Απουσία σύνδεσης μέσω ΜΜΜ μεταξύ ΟΣΕ και ΚΤΕΛ και εκπαιδευτικής μονάδας.
  • Μη δυνατότητα χρήσης και σύνδεσης ΜΜΜ από εργαζόμενους μη κατοίκους της πόλης σε κάποια δημόσια ή ιδιωτική μονάδα υγείας, με αποτέλεσμα την αναγκαστική χρήση κάποιου ιδιωτικού μέσου μετακίνησης.

 

Τέταρτον, το πρόβλημα του ΣΒΑΚ αναφορικά με την προσβασιμότητα περιοχών της πόλης (όπως η Αβερώφειος Γεωργική Σχολή, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας). Ούτε οι ασθενείς, ούτε οι ηλικιωμένοι επισκέπτες μπορούν να κάνουν χρήση ποδηλάτου -και όταν υπάρχει κακοκαιρία είναι από δύσκολο έως αδύνατο να μεταβεί κανείς σε αυτές τις περιοχές με ποδήλατο.

Τέλος, εκτιμούμε ότι η Δημοτική Αρχή θα πρέπει (α) να αφήσει τα “συγνώμη” και να ξεκινήσει πραγματικά να παράγει έργο και (β) να επαναπροσδιορίσει η ίδια τις προτεραιότητές της, με γνώμονα όχι πως θα απαντήσει στην κριτική που της ασκούν οι φορείς όπως το ΤΕΕ, αλλά πως θα παράξει -πέρα από τα όσα θετικά έχει κάνει έως σήμερατα οποία και επικροτούμε- ουσιαστικό έργο για την προσβασιμότητα, την αποτελεσματικότητα του ΣΒΑΚ και για πολλά άλλα θέματα που απασχολούν τους πολίτες της Λάρισας.

Αναφορικά με τις δικές μας προτεραιότητες, μεταξύ αυτών, είναι -όπως προαναφέρθηκε- να συνδράμουμε στο έργο της Πολιτείας ως τεχνικός σύμβουλος. Εμείς τιμούμε τον ρόλο μας. Καλό θα είναι λοιπόν και η Δημοτική Αρχή, να αρχίσει να ακούει τη γνώμη των ειδικών συμβούλων, ώστε να μην χρειάζεται στη συνέχεια να ζητάει συγνώμη. Γιατί οι πολίτες, δεν θέλουν συγνώμες, θέλουν έργα.

###

Προηγούμενο άρθρο Βιολογική ασπίδα για 2.568.021 αγροτικής γης στη Θεσσαλία με το πρόγραμμα ΤΥΤΩ
Επόμενο άρθρο Νέο δίκτυο ποδηλατοδρόμων 1,5 χλμ στην πόλη της Λάρισας με χρηματοδότηση 3 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2014-2020