«Ο Ε-65 είναι ο τελευταίος από τους “δρόμους της ανάπτυξης” που μελετήθηκαν και αδειοδοτήθηκαν στις κυβερνήσεις του Κώστα Καραμανλή την περίοδο 2004-2007 χάρη στην επιμονή του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, του συμπατριώτη μου Γιώργου Σουφλιά. Με τον Ε-65 και τη σύνδεση της ΠΑΘΕ με την Εγνατία ανοίγουν αναπτυξιακές προοπτικές όχι μόνο για τη Θεσσαλία, τη Μακεδονία και την Ήπειρο, αλλά συνολικά για τη χώρα, καθώς αποκτά μια σύγχρονη οδική αρτηρία που πράγματι έλλειπε». Τα παραπάνω τόνισε ο πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής, βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος κατά την αγόρευσή του στην Ολομέλεια για την κύρωση της Συμφωνίας Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος, του Ε-65.
Ο Θεσσαλός πολιτικός σημείωσε ότι «η αναβάθμιση της χώρας μας ως πύλη εισόδου στην ευρωπαϊκή αγορά -που συντελείται τα τελευταία χρόνια- αναμφίβολα έχει πολλαπλά ευεργετικά αποτελέσματα στην οικονομική ανάπτυξη».
Οδική συμπεριφορά και… εικονοστάσια
Επιπλέον επισήμανε ότι «οι υποδομές στις μεταφορές δεν εξυπηρετούν μόνο αυτόν τον στόχο. Οι σύγχρονοι ασφαλείς αυτοκινητόδρομοι μειώνουν τον κίνδυνο των τροχαίων ατυχημάτων. Το επαρχιακό δίκτυο είναι γεμάτο με εικονοστάσια στη μνήμη αυτών που έχασαν τη ζωή τους.
Δυστυχώς, ιδιαίτερα στις νεότερες ηλικίες, πρώτη αιτία θανάτου είναι τα τροχαία. Το αρνητικό αυτό ρεκόρ οφείλεται και στο οδικό δίκτυο. Αλλά εξίσου σημαντικό, αν όχι σημαντικότερο, είναι η καλλιέργεια οδικής συμπεριφοράς. Και θέλω και από αυτό το βήμα να συγχαρώ την κυβέρνηση Μητσοτάκη για την εισαγωγή του μαθήματος της οδικής ασφάλειας στα σχολεία».
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος υπενθύμισε ότι «ο Ε-65 πέρασε κι αυτός από 40 κύματα μέχρι να διασφαλιστεί η ολοκλήρωσή του. Ανυπέρβλητα προβλήματα δημιούργησαν αρχικά οι προσφυγές κατά του Ελληνικού Δημοσίου, προκαλώντας αλλαγές σε αδειοδοτήσεις και επαναχαράξεις, προσφυγές που εντέλει ήρθησαν, αλλά κατόπιν εορτής, αφού επέφεραν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις. Και βεβαίως, δεν έμεινε ανεπηρέαστο το έργο από την οικονομική κρίση που χτύπησε τη χώρα. Ευτυχώς, βρέθηκε η χρηματοδότηση και το κεντρικό κομμάτι του έργου, το Τρίκαλα-Ξυνιάδα κατασκευάστηκε.
Ωστόσο, άδηλη ήταν η τύχη του βόρειου και δυσκολότερου τμήματος του έργου, του Τρίκαλα-Εγνατία, χωρίς την ολοκλήρωσή του οποίου το έργο θα ήταν κολοβό και δεν θα επιτελούσε τον ρόλο του, συνδέοντας την ΠΑΘΕ με την Εγνατία. Χάρη στο προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και τη συστηματική δουλειά του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή και των συνεργατών του ξεπεράστηκαν τα εμπόδια και το βόρειο τμήμα Τρίκαλα–Εγνατία εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης».
Σουρεαλιστικές οι μελέτες για τον Λάρισα-Κοζάνη
Ο κυβερνητικός βουλευτής υποστήριξε ότι «μετά την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων, θα πρέπει να διευθετηθούν σημαντικά έργα περιφερειακού και τοπικού επιπέδου» θέτοντας με έμφαση «τη σύνδεση της ανατολικής Θεσσαλίας με την δυτική Μακεδονία μέσω του οδικού άξονα Λάρισα-Κοζάνη.
Δεδομένου ότι ο δρόμος Λάρισας-Φαρσάλων, που και αυτός πέρασε από μύρια κύματα, υλοποιείται πλέον από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, η σύνδεση της Λάρισας με την Κοζάνη, μέσω Ελασσόνας, είναι ένα έργο που θα προσδώσει σε αμφότερες τις περιοχές, που παραδοσιακά επικοινωνούν, επιπρόσθετη αναπτυξιακή προοπτική.
Ωστόσο, και από το ιστορικό αυτού του δρόμου θα πρέπει να αντλήσουμε χρήσιμα συμπεράσματα και να αποφύγουμε αχρείαστα λάθη. Καθώς ο Λάρισα-Κοζάνη δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ ως ένας ακόμη δρόμος με προδιαγραφές ΠΑΘΕ, μοιραία θα πρέπει να υποβιβαστούν τα χαρακτηριστικά του με μείωση διατομών και εξορθολογισμό χαράξεων. Θα είναι σουρεαλιστικό να συνεχίζεται μια μελέτη για ένα έργο που δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί και να μην γίνεται αναθεώρησή της σε πιο ρεαλιστική βάση».
Απευθυνόμενος στον υπουργό Κώστα Καραμανλή κατέληξε λέγοντας: «πιστεύω ότι το γνήσιο ενδιαφέρον σας για έργα που σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται σε ορθολογική βάση, με προδιαγραφές που εγγυώνται ασφαλείς μετακινήσεις ανθρώπων και εμπορευμάτων, θα προσδώσει και σε αυτό το έργο, που εκκρεμεί χρόνια, έναν σαφέστερο ορίζοντα υλοποίησης».
Ολοκλήρωση Αχελώου
Νωρίτερα ο Θεσσαλός πολιτικός υπογράμμισε ότι «στα μεγάλα έργα δοκιμάζεται η συνέχεια του κράτους. Κι αν στη Λίμνη Πλαστήρα η μετέπειτα κυβέρνηση Καραμανλή υλοποίησε το όραμα του στρατηγού, δεν συνέβη το ίδιο με το άλλο εμβληματικό έργο για τη Θεσσαλία, τον Αχελώο, την αποτροπή ερημοποίησης του θεσσαλικού κάμπου και την παραγωγή πράσινης, υδροηλεκτρικής, φιλικής στο περιβάλλον ενέργειας.
Η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αναθεώρησε τα Σχέδια Διαχείρισης Υδάτων για τη Θεσσαλία, αφαιρώντας τη δυνατότητα μεταφοράς νερού από τον Αχελώο, με αποτέλεσμα να σταματήσουν τα έργα. Σήμερα είναι επιβεβλημένη η αναθεώρηση των Σχεδίων Διαχείρισης με επαναφορά της δυνατότητας μεταφοράς νερού από τον Αχελώο, προκειμένου να συνεχιστούν τα ημιτελή έργα. Με δεδομένη την εκπεφρασμένη βούληση της κυβέρνησης είμαι πεπεισμένος για την άρση των εμποδίων που θα επιτρέψει τη δρομολόγηση της ολοκλήρωσης του πολύπαθου έργου».