ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΗ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ Κ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΠΑΤΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ»


Tags |

 Στο πλαίσιο της σημερινής ημερίδας, ο Νομάρχης Μαγνησίας κατά το σύντομο χαιρετισμό του ανέφερε μεταξύ άλλων:

“η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας κοντά στους προβληματισμούς και τις ανησυχίες όπως αυτές κατεγράφησαν μετά την συνάντηση που πραγματοποιήθηκε κατά την επίσκεψη εκπροσώπων του Συνδέσμου Σιδηροδρομικών Θεσσαλίας στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μαγνησίας συμμετέχει σ’αυτή την ενδιαφέρουσα ημερίδα που σαν στόχο έχει την  ανάδειξη των ζητημάτων που αφορούν το μέλλον  του σιδηροδρόμου στην Θεσσαλία ενόψει των επικείμενων αλλαγών που προωθούνται για τον ΟΣΕ.

 Είναι φανερό ότι η Ελλάδα σήμερα βρίσκεται στη χαμηλή πλευρά της κλίμακας των σιδηροδρομικών ταχυτήτων στην Ευρώπη. Εκτός από τις δυτικοευρωπαϊκές χώρες, νέες χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης εισέρχονται στις πραγματικά υψηλές ταχύτητες, ενώ οι επιλογές που έγιναν στην Ελλάδα την περιορίζουν προς το παρόν στις κάτω των 200 χλμ/ώρα ταχύτητες. Οι εμπορευματικές μεταφορές λειτουργούν ήδη σε απελευθερωμένο καθεστώς και οι πρώτες κρούσεις ενδιαφέροντος από ξένες μεταφορικές εταιρίες είναι πλέον ορατές.

Ένα από τα προβλήματα που ήδη έχουν κάνει ορατή την εμφάνιση τους είναι ότι οι επιβατικές μεταφορές, για τις οποίες δεν προβλέπεται πλέον επιδότηση για τον άξονα ΠΑΘΕΠ, απελευθερώνονται το 2011. Τα προβλήματα θα επιμηκυνθούν ακόμα πιο σημαντικά, καθώς οι κρατικές εγγυήσεις για δανεισμό στο σιδηρόδρομο καταργούνται το 2010, ενώ είναι βέβαιο ότι χωρίς την κρατική εγγύηση ο ΟΣΕ δεν μπορεί να προσβλέπει πλέον σε δανεισμό από κανένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.

Μοιραία συνεπώς μπαίνουν τα ερωτήματα:

  • Πώς θα θωρακιστεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος ώστε να αντιμετωπίσει τον επερχόμενο ανταγωνισμό;
  • Πώς θα επιβιώσει χωρίς κρατικό εγγυητή και χωρίς κρατικές ενισχύσεις, που πλέον απαγορεύονται για τις εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα;
  • Πώς θα αποτελέσει ισότιμο εταίρο στο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό πλέγμα αναλαμβάνοντας το στρατηγικό ρόλο που του αναλογεί;

Σκοπός της ημερίδας με τίτλο: «Το μέλλον του Σιδηροδρόμου στην Θεσσαλία» είναι:

  • να διασαφηνιστεί ο ρόλος του σιδηροδρόμου στην Θεσσαλία στο πλαίσιο του προγράμματος Καλλικράτης. Η αρμοδιότητα καθορισμού δρομολογίων, τιμολογίων, επιδότησης και ελέγχου των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών σε τοπική, αστική-προαστιακή και περιφερειακή κλίμακα, να μεταφερθεί από τους φορείς του Κεντρικού Κράτους, στις αιρετές πλέον περιφερειακές αρχές (Περιφέρειες) που θεσπίζει το Σχέδιο Καλλικράτης, με παράλληλη μεταφορά των κατάλληλων οικονομικών πόρων και δημιουργία ανάλογων επιτελικών οργάνων συγκοινωνιακού σχεδιασμού και ελέγχου, ώστε ο σχεδιασμός της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης να μην γίνεται με γραφειοκρατικό τρόπο, αλλά από φορείς αποκεντρωμένους που είναι πιο κοντά στον έλληνα πολίτη της Περιφέρειας και τις ανάγκες του,
  • διερεύνηση της εξέλιξης του προαστικού σιδηροδρόμου Βόλου – Λάρισας ενόψει των Μεσογειακών Αγώνων 2013,
  • ζητήματα αναβάθμισης και επέκτασης του σιδηροδρόμου στη Θεσσαλία,
  • διερεύνηση επέκτασης της ηλεκτροκίνησης στη Θεσσαλία μέσω του ΕΣΠΑ,

Οι πολιτικές ανάπτυξης για τον τομέα των υποδομών και μεταφορών που συνδέονται με το μέλλον του Σιδηροδρόμου στη Θεσσαλία θα πρέπει να επιταχυνθούν και να συνδεθούν με τις παρακάτω σιδηροδρομικές συνδέσεις :

  • Καλαμπάκα – Σιάτιστα – Κοζάνη και Καστοριά (και μελλοντικά Δυρράχιο Αλβανίας), συνολικού μήκους 160 χλμ. – (έχουν εκπονηθεί 10 μελέτες).
  • Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα, συνολικού μήκους 160 χλμ. – (έχουν εκπονηθεί 8 μελέτες).

Μ’ αυτό τον τρόπο θα αρθεί περισσότερο η σιδηροδρομική απομόνωση, καθιστώντας την Θεσσαλία κόμβο ενός ευρύτερου δικτύου στην Ελλάδα. Η σημαντικότερη σύνδεση θα είναι αυτή με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας που θα συμβάλει στις δυνατότητες εξωστρέφειας της περιφέρειας από εμπορευματική άποψη, και θα ευνοήσει τον τουρισμό.

Η μετατροπή επίσης της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Αερινό, από μετρική γραμμή σε κανονική γραμμή καθώς και η σύνδεση από Βόλο-Αερινό προς βιομηχανική περιοχή Αλμυρού (που θα διέρχεται και από το Αεροδρόμιο Ν.Αγχιάλου) είναι έργα που θα πρέπει να διεκδικήσουμε για τον μέλλον του σιδηροδρόμου στην Θεσσαλία.

Τα παραπάνω ζητήματα αναδεικνύεται ως κρίσιμα για όλη τη Θεσσαλία διότι: α) εξασφαλίζουν τη σύνδεση του αεροδρομίου με το σιδηροδρομικό δίκτυο και β) δημιουργούν ως εκ τούτου νέους όρους για την τουριστική ανάπτυξη ενώ βραχυπρόθεσμα ευνοούν τους Μεσογειακούς Αγώνες εάν προλάβουν να κατασκευαστούν νωρίτερα.

Το μέλλον  του σιδηροδρόμου στην Θεσσαλία συνδέεται άμεσα με την Οικονομική Κρίση που εξακοντίζει στα ύψη τις τιμές καυσίμων, διοδίων και λοιπών εξόδων μετακίνησης, αλλά και σε περίοδο που λόγω της κλιματικής αλλαγής, των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, των τροχαίων ατυχημάτων και του κυκλοφοριακού προβλήματος, τα μέσα σταθερής τροχιάς επανέρχονται με δραματικό τρόπο στο προσκήνιο.

Η αυτοδιοικητική παράταξη μου και εγώ προσωπικά ως Υποψήφιος Περιφερειάρχης Θεσσαλίας θα καταθέσουμε άμεσα το πλήρες σχέδιο – πρόταση για το μέλλον του Σιδηροδρόμου στην Θεσσαλία.

Όλοι μαζί πολίτες και πολιτικοί, εργαζόμενοι και στελέχη του ΟΣΕ θα παλέψουμε να χτίσουμε ένα Θεσσαλικό Σιδηρόδρομο που να έχει μέλλον, να είναι βιώσιμος και αποτελεσματικός”.