Ε. Λιακούλη : «Ασθμαίνει η Δικαιοσύνη μας, ασθμαίνει η Δημοκρατία μας, στη μέγγενη ενός καθεστώτος»


Tags |

Ομιλία Ευαγγελίας Λιακούλη, Βουλευτή Λάρισας και υπεύθυνης Κ.Τ.Ε. Δικαιοσύνης, Θεσμών και Διαφάνειας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής ως εισηγήτρια επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης με τίτλο: «Παρεμβάσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών και στον Κώδικα Συμβολαιογράφων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»

Ακριβώς επειδή σήμερα συζητάμε στο πεδίο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο, πριν αναφερθώ στο νομοσχέδιο.

Σε μια δημοκρατική και ευνομούμενη χώρα, η φίμωση και η προπαγάνδα φαντάζομαι ότι συμφωνείτε πως δεν έχουν καμία θέση. Όταν η προπαγάνδα και η φίμωση κυριαρχούν, τότε η Δημοκρατία υπονομεύεται ευθέως, καθώς μεταμορφώνεται αργά και σταθερά, σε καθεστώς. Και το καθεστώς μεγαλουργεί στα πεδία της διαφθοράς, της διαπλοκής και του αυταρχισμού , καθώς δεν ανέχεται οποιαδήποτε άλλη φωνή, ακόμη και καλόπιστη, ακόμη και θεσμική, αν θεωρήσει ότι του κάνει ζημιά όχι μόνο στην ουσία, αλλά ακόμη και στην εικόνα, στις εντυπώσεις, στην επικοινωνία. Και προβαίνει- στην συνήθη πια στις μέρες μας, “δολοφονία χαρακτήρων”.

Δίνεται από το καθεστώς η άνωθεν εντολή και πιάνουν , οι γνωστές μονταζιέρες σας, δουλειά. Δίνεται από το καθεστώς η άνωθεν εντολή, και πιάνουν οι επίσης γνωστοί και μη εξαιρετέοι, κονδυλοφόροι σας, δουλειά…

Χθες και σήμερα, μετέχω προσωπικά – για μια ακόμη φορά – αυτής της …απίθανης εμπειρίας που προσφέρει το καθεστώς σας, αν θεωρήσει ότι κάτι ενοχλεί την εικόνα του ή ακόμη αν καθιστά επικίνδυνα στην εξέλιξή τους , κάποια πράγματα.

Είναι λοιπόν ένα καλό παράδειγμα του τί σημαίνει καθεστώς και το αναφέρω :

Αμέσως μετά την ανάπτυξη μιας επίκαιρης ερώτησής μου στη Βουλή , δέχομαι επιθέσεις από την Ομάδα Αλήθειας, αλλά και άλλα μέσα, με ρεπορτάζ και παραπολιτικά σχόλια, γιατί τόλμησα με επίκαιρη ερώτησή μου, να αναφερθώ σε μελέτη του Κέντρου Έρευνας και Εκπαίδευσης στη Δημόσια Υγεία, την Πολιτική Υγείας και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΚΕΠΥ), που αναλύει τα στοιχεία των πλεοναζόντων θανάτων στη Θεσσαλία, καταγράφοντας τον αριθμό των θυμάτων της πλημμύρας Daniel όχι σε 17 αλλά σε 335, προσμετρώντας όσους υπέκυψαν σε μολυσματικές ασθένειες κατά το 1ο τετράμηνο μετά τη θεομηνία, από λοιμώδεις νόσους, λεπτοσπείρωση , σαλμονέλωση κλπ .

Την συγκεκριμένη έρευνα υπογράφουν Καθηγητές του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης, ενώ συνεπικουρούσε μια μεγάλη ομάδα ειδικών, θέτοντας ένα εξαιρετικά σοβαρό ζήτημα.

Το εκπληκτικό της ιστορίας αυτής είναι ότι κάποιοι από αυτούς που σήμερα συμμετέχουν στη «δολοφονία χαρακτήρα» μου, υπηρετούν σε μέσα που το θέμα αυτό, το ανέδειξαν πρωτοσέλιδο, με πηχυαίους τίτλους! (ενδεικτικά αναφέρω πώς είδαν το θέμα τα ΜΜΕ – η Καθημερινή: ”Αυξημένοι οι θάνατοι μετά την κακοκαιρία «Daniel» το 2023-Οι επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων, σύμφωνα με μελέτη του ΚΕΠΥ” – Πρώτο Θέμα:”Τα «απόνερα» της κακοκαιρίας Daniel έχουν ήδη στοιχίσει 335 ζωές”, ο ΑΝΤ1: ”Κακοκαιρία “Daniel” – ΚΕΠΥ: Έως και 20 φορές περισσότεροι οι θάνατοι από τον επίσημο απολογισμό”, το Έθνος: ”Σοκάρουν τα στοιχεία του ΚΕΠΥ για τις συνέπειες της κακοκαιρίας Daniel: Μετά τις πλημμύρες 335 θάνατοι” και πολλά άλλα μέσα, ιστοσελίδες κλπ. — Τα καταθέτω στα πρακτικά)

Όλα τα μέσα λοιπόν έκριναν το θέμα σπουδαίο για να το αναδείξουν κι όταν η Θεσσαλή βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κάνει το αυτονόητο ΚΑΘΉΚΟΝ, παίρνει τη μελέτη στα χέρια της και όλα τα δημοσιεύματα και ΡΩΤΑ το αρμόδιο Υπουργείο ποια είναι η θέση του για τη μελέτη, πώς αξιοποιεί τα στοιχεία της και σε ποιες ενέργειες έχει προβεί , η Υπουργός… θυμώνει, αναφωνεί «αυθαιρετείτε!» και –κυρίως!- ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΑ, ενώ αμέσως μετά η ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΠΙΑΝΕΙ ΔΟΥΛΕΙΑ!

Αυτονόητο καθήκον μου, ως μοναδική βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στη Θεσσαλία, ήταν να φέρω το θέμα στο Κοινοβούλιο .

Όπως επίσης είχα καθήκον να αναδείξω στη Βουλή το γεγονός ότι η κυβέρνηση, το ίδιο διάστημα με αυτό που εξετάζει η έρευνα του ΚΕΠΥ, απέφυγε να απαντήσει σχετικές ερωτήσεις που προσωπικά κατέθεσα στη Βουλή, για την έλλειψη φαρμάκων, αλλά και την έξαρση κρουσμάτων υδατογενών και λοιμωδών νοσημάτων που παρατηρούνταν στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, οι οποίες -ακόμη και σήμερα τελούν αναπάντητες!

Χρέος μου απέναντι στους πολίτες, είναι να ζητώ εξηγήσεις από την κυβέρνηση, όχι με πομφόλυγες, αλλά με τεκμηριωμένες ερωτήσεις στη Βουλή, χωρίς να υιοθετώ τίποτε – αλλά να ρωτάω για ΌΛΑ!

Χρέος μου απέναντι στους πολίτες είναι να μην κάνω πίσω κάθε φορά που ο προπαγανδιστικός μηχανισμός της οποιαδήποτε κυβέρνησης προβαίνει στη ”δολοφονία” του χαρακτήρα μου, επειδή δεν του αρέσουν τα όσα -με στοιχεία- ΡΩΤΑΩ!!!.

Και αρέσει- δεν αρέσει, στην Κυβέρνηση, οι έρευνες, οι αριθμοί και τα στοιχεία, είναι αμείλικτα και δεν αποτελούν αντικείμενο ”ερμηνείας”, ούτε μπορούν να τα ξορκίσουν με την προπαγάνδα ή την επίθεση .

Είναι εκεί, ζητούν και θα εξακολουθούν να ζητούν απαντήσεις, μέχρι κάποιος υπεύθυνος να τις δώσει επιτέλους!

Δυστυχώς η κα Αγαπηδάκη δεν τις έδωσε. Παρόλα αυτά το συμπέρασμα της έρευνας είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον:

«….Τα ευρήματα της μελέτης του ΚΕΠΥ είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά, καθώς υποδηλώνουν ότι ο πραγματικός αριθμός θανάτων από τον κυκλώνα «Ντάνιελ» στους πληγέντες νομούς της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας είναι έως και 20 φορές υψηλότερος από τον επίσημο απολογισμό των θυμάτων …»

Αυτό σίγουρα πρέπει να ερευνηθεί περαιτέρω για την αλήθεια του, πρέπει να υπάρξει απάντηση που δεν δόθηκε από το αρμόδιο Υπουργείο και οφείλουμε όλοι , χωρίς επικοινωνιακές κορώνες, να φροντίσουμε οι απαντήσεις να δοθούν …

Και μετά από αυτό το χαρακτηριστικό παράδειγμα για τη λειτουργία της Δημοκρατίας μας, αντιλαμβάνεστε, κύριε Υπουργέ της Δικαιοσύνης, ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα σε θεσμικό και αξιακό επίπεδο, για τα αυτονόητα!

Δυστυχώς, στη χώρα μας, οι μεγάλες αντιπαραθέσεις και διεκδικήσεις για τα αυτονόητα γίνονται.

Και αυτό ισχύει και για την Δικαιοσύνη. Γιατί εάν σήμερα στην ελληνική κοινωνία οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν ότι 7 στους 10 δεν έχουν εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη, ότι 8 στους 10 πιστεύουν ότι επιχειρείται συγκάλυψη των πραγματικών ευθυνών για την τραγωδία στα Τέμπη, αυτό δεν συμβαίνει επειδή η ελληνική κοινωνία «αποτρελάθηκε» ή είναι «ψεκασμένη».

Συμβαίνει γιατί η κοινωνία έχει στο νου της παραδείγματα όπως αυτό του σκανδάλου των υποκλοπών.

Ψελλίζει η Κυβέρνησή σας : Μα εκεί δεν ξεκίνησε η δίκη; Ναι, ξεκίνησε μια δίκη τεσσάρων ιδιωτών που εμπλέκονταν στην εμπορία του παράνομου κατασκοπευτικού λογισμικού, για πλημμελήματα μόνο. Ούτε καν, όπως επεσήμαναν διακεκριμένοι νομικοί, για τα κακουργήματα που θα μπορούσαν να τους αποδοθούν. Μια εξαιρετικά κρίσιμη και σοβαρή υπόθεση όπου χρησιμοποιήθηκε παράνομο κατασκοπευτικό λογισμικό, από αυτό που μόνο κρατικές υπηρεσίες ασφαλείας χρησιμοποιούν (και επίσης μπορούν και να πληρώσουν), και όπου η προσπάθεια παρακολούθησης αφορούσε τον σημερινό αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ανώτατους αξιωματικούς, υπουργούς, δημοσιογράφους, πολιτικούς, και επιχειρηματίες, μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις με συνδυασμένη πρώτα «νόμιμη» παρακολούθηση από την ΕΥΠ και μετά απόπειρα μόλυνσης με το παράνομο λογισμικό, αντιμετωπίζεται ως μια «ιδιωτική υπόθεση»

Δεν θα πει ο λαός – που εσείς αποκαλείται «θεότρελο και ψέκα»- ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ;

Σκάνδαλα και πρωτοφανής κρίση θεσμών, που κάνουν τους πολίτες να αμφισβητούν την ίδια τη δικαιοσύνη, το θεματοφύλακα του κράτους δικαίου.

Κι αυτό γιατί η ΝΔ στα 6 χρόνια διακυβέρνησής της, έσυρε τη χώρα σε περασμένες εποχές, όπου η διαφάνεια, η αξιοκρατία, η εμπιστοσύνη του πολίτη στο κράτος ήταν ζητούμενο.

Όταν το πελατειακό κράτος άνθιζε, οι πολίτες χωρίζονταν σε ημέτερους και μη, οι πολιτικοί ήταν συνυφασμένοι στη συνείδηση του κόσμου με μεγάλες -αλλά άδειες – υποσχέσεις και οι κοινωνικές ανισότητες εντείνονταν.

Και το έκανε αυτό η ΝΔ, επιλέγοντας σταθερά να μεταχειρίζεται το κράτος και τους θεσμούς ανάλογα με τις επιδιώξεις της.

Με διαρκή απαξίωση των ανεξάρτητων αρχών, που βυθίζονται στην υποστελέχωση και την υποχρηματοδότηση.

Με προσχεδιασμένες τοποθετήσεις των εκλεκτών της μέσα από φωτογραφικές διατάξεις και προκηρύξεις – όπως συνέβη με τον διαγωνισμό – παρωδία για τη θέση της διοικήτριας της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας όπου πριμοδοτήθηκε “από τα αποδυτήρια” η νυν αναπληρώτρια και έχουσα πτυχίο ψυχολόγου κα Ρογκάκου.

Με χρήση emails – των προσωπικών δεδομένων των πολιτών για κομματικούς και προεκλογικούς σκοπούς, όταν τα στοιχεία που δηλώνουν οι πολίτες στο Υπουργείο Εσωτερικών, στο ίδιο το κράτος, γίνονται φέιγ βολάν στα χέρια κομματικών στελεχών.

Με την διαρκή προσπάθεια για αποπροσανατολισμό των πολιτών και προστασία των στελεχών της Κυβέρνησης στην υπόθεση των Τεμπών, όπου το αφήγημα του ανθρώπινου λάθους ακολουθούσε το αφήγημα των διαχρονικών κρατικών παθογενειών, πριν αρχίσουν να έρχονται στην επιφάνεια οι αποκαλύψεις για χαλκευμένα ηχητικά στα ΜΜΕ, για χαμένα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας – που ως εκ θαύματος βρέθηκαν 2 χρόνια μετά ανακτημένα από κάδο ανακύκλωσης υπολογιστή – και φυσικά για τις αυθαίρετες αποφάσεις κυβερνητικών στελεχών για μπάζωμα του χώρου της τραγωδίας χωρίς ενημέρωση των δικαστικών αρχών.

Και όταν ήρθε η ώρα, όλα αυτά να διερευνηθούν μέσα από τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες, η ΝΔ απέρριψε έσπευσε να απορρίψει το αίτημα του ΠΑΣΟΚ για προανακριτική για τον Κ. Καραμανλή, οδήγησε σε μια εξεταστική για την οποία ο Πρωθυπουργός δήλωσε ότι «τελικά δεν ήταν καλή στιγμή» και όταν αναγκάστηκε να δεχτεί την σύσταση προανακριτικής για τον Χ. Τριαντόπουλο την έκλεισε άρον άρον αποτρέποντας την παρέλαση στελεχών , υπουργών αλλά ακόμα και του Πρωθυπουργού ως μαρτύρων.

Και ακόμα έχουμε να δούμε πολλά, γιατί οι δικογραφίες είναι ανοιχτές και όσο κοντεύει η ώρα της απόδοσης ευθυνών, τόσο θα μπλέκονται οι πραγματογνώμονες και οι πραγματογνωμοσύνες, καθώς κατά το λαϊκόν σοφό…. «ο λύκος πάντα στην αντάρα χαίρεται»!

Όλα αυτά, για να μην ξεχνάμε τη συγκυρία που βιώνουμε και για να μην απορούμε που τελικά οι πολίτες απέχουν επιδεικτικά από τις εκλογές, δηλώνουν ότι δεν εμπιστεύονται τη δικαιοσύνη και διαδηλώνουν κατά εκατομμύρια ζητώντας απαντήσεις.

Και έρχεται λοιπόν το παρόν νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης και το πρώτο ερώτημα που θα πρέπει να θέσουμε όλοι, είναι το τί ακριβώς έρχεται να λύσει και ποιο όραμα για την καλύτερη λειτουργία της Δικαιοσύνης ενσωματώνει.

Γιατί τα δομικά προβλήματα του χώρου, είναι εδώ, τα ξέρουμε, τα λέμε, αλλά δε λύνονται με ανακοινώσεις και μεγάλους τίτλους.

Οι υποδομές στις δικαστικές υπηρεσίες γνωρίζουμε όλοι σε τι κατάσταση βρίσκονται.

Όπως και οι περισσότερες εξαγγελίες της Κυβέρνησης, παραπέμφθηκαν κι αυτές στους πόρους του ΤΑΑ.

Και τώρα που οι πόροι τελειώνουν σε ένα χρόνο, θα προλάβετε να πάτε από το 35% της απορρόφησης που βρίσκεστε σήμερα, στο 100%;

Ή θα απενταχθούν κι άλλα έργα, όπως συνέβη με το κτίριο του Πρωτοδικείου και της Εισαγγελίας Αθηνών;

Να θυμίσω την κατάσταση των κτιρίων στην Ευελπίδων, που μάλλον θεωρήσατε ότι είναι… μια χαρά και δε χρειάζονται νέα κτίρια.

Να θυμίσω ότι όλο τον προηγούμενο χειμώνα, ούτε θέρμανση δεν είχε το Εφετείο Αθηνών και οι δικηγόροι έκαναν αποχή επειδή δεν μπορούσαν να δικάσουν σε ακραίο ψύχος.

Για να καταλαβαίνουμε όλοι ότι τα προβλήματα είναι πρακτικά και όχι ζήτημα πολιτικής αντιπαράθεσης.

Επίσης, η περιβόητη ψηφιοποίηση ακόμα δε φαίνεται στον ορίζοντα. Η χρήση των τεχνολογικών δυνατοτήτων είναι περιορισμένη έως ανύπαρκτη για τα περισσότερα πρωτοδικεία. Στη δε Αθήνα, τα πιστοποιητικά σε εκκρεμότητα έφτασαν τις 50.000 για να κινητοποιηθεί το Υπουργείο και να αναγνωρίσει το πρόβλημα.

Αλλά όταν μιλούσαμε για υποστελέχωση, εσείς τι κάνατε κ. Υπουργέ;

Όταν σας λέγαμε ότι δεν έχετε κάνει τίποτα για την τεχνολογική αναβάθμιση, τι κάνατε κ. Υπουργέ;

Απαντούσατε σε όλα με το νέο δικαστικό χάρτη, που φέρατε άρον άρον και χωρίς κανένα σχεδιασμό, για να τον εφαρμόσετε και να ξεκινήσετε κατόπιν εορτής ακόμα και την επιμόρφωση των Ειρηνοδικών.

Κι αφού η πολυπόθητη επιτάχυνση δεν ήρθε, προαναγγέλλετε τον Νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Μαθημένοι είμαστε στις αλλαγές στους Κώδικες, έχουμε χάσει πια το μέτρημα. Αστικά, διοικητικά και ιδίως ποινικά- και για νομοπαρασκευαστική επιτροπή ούτε λόγος.

Σε κάθε μεγάλο θέμα της επικαιρότητας, αναμένουμε στον επόμενο τόνο, τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης για αυστηροποίηση της νομοθεσίας. Κι όταν αυτό δεν είναι αρκετό, όταν σας λέμε ότι χρειάζεται και πρόληψη πέρα από καταστολή, απαντάτε με επιπλέον αυστηροποίηση.

Δεν “σας καίγεται καρφί” που η χώρα μας αποτυγχάνει διαρκώς στην ενσωμάτωση των παραβατών , έχουμε το φαινόμενο της περιστρεφόμενης πόρτας σε έξαρση- όσοι μπαίνουν φυλακή και βγαίνουν, οι ίδιοι ξαναμπαίνουν (!) – και το Υπουργείο Δικαιοσύνης, «αγρόν ηγόραζε»!

Κι όταν, τελικά βλέπετε ότι οι αλλαγές δεν έχουν συνοχή και ότι έχετε δημιουργήσει αλαλούμ, φέρνετε κι άλλες αλλαγές.

Αυτόν τον φαύλο κύκλο ζούμε στα νομοθετήματα του Υπουργείου Δικαιοσύνης και το σημερινό νομοσχέδιο δεν είναι εξαίρεση.

Το νομοσχέδιο ακουμπά πολλά διαφορετικά θέματα, από την Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών, την κατάσταση των δικαστικών λειτουργών και την ηγεσία της Δικαιοσύνης, τους συμβολαιογράφους και τους δικαστικούς υπαλλήλους, αλλά ακόμα και την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή και το νόμο περί ευθύνης υπουργών.

Το ότι με τα περισσότερα άρθρα αλλάζετε κατά βάση διατάξεις του 2021 ή και νεότερες, δείχνει πολλά για την σοβαρότητα της νομοθέτησης, την έλλειψη σχεδίου, την αποσπασματικότητα των διατάξεων.

Στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών:

Φέρατε νόμο το 2021 που λέγατε ότι διασφαλίζει τη σύγχρονη λειτουργία της. Έρχεστε σήμερα με εκτεταμένες αλλαγές για υποψηφίους και διδάσκοντες. Αλλάζετε αιφνιδιαστικά τον τρόπο εξέτασης, λίγους μήνες πριν το διαγωνισμό.

Ξέρετε ότι η προετοιμασία για το διαγωνισμό είναι σκληρή, είναι πολυδάπανη για τους περισσότερους, διαρκεί μήνες -ακόμα και χρόνια- που κρατά πολλούς ακόμα και εκτός εργασίας. Η αλλαγή την τελευταία στιγμή δεν σέβεται την προσπάθεια των νέων αυτών επιστημόνων. Υπήρξε καταιγισμός σχολίων στη διαβούλευση, σας το είπαν όλες οι δικαστικές ενώσεις.

Όλοι μας θέλουμε καλούς δικαστές, με εμπειρία επαγγελματική και κοινωνική κι όχι στείρα ακαδημαϊκή γνώση, αλλά αυτό ακριβώς εναπόκειται στον καλύτερο σχεδιασμό και λειτουργία της ΕΣΔΙ. Κι αυτό δε θα γίνει μέσα από σκόρπιες διατάξεις. Γιατί ακόμα και η αύξηση των απαιτήσεων για δικηγορική εμπειρία, που μας βρίσκει σύμφωνους, το ζητούμενο είναι να μη μείνει στα χαρτιά.

Όσο για το διδακτικό προσωπικό της Σχολής, τα είπαμε και στις Επιτροπές, τελικά κανείς δεν έχει καταλάβει τι εξυπηρετούν οι ρυθμίσεις αυτές. Έχετε κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό σας; Γιατί όταν το συγγραφικό έργο από 30% βαρύτητα πηγαίνει στο 10% και η ειδική ενασχόληση με το αντικείμενο, από 40% πάει στο 70%, αλλάζουν εντελώς τα δεδομένα. Είναι σαν φωτογραφία και μάλιστα “με φλας”!

Στο θέμα της επιμόρφωσης, αντί να επεκτείνετε τα προγράμματα και να ωθήσετε τους δικαστές στην επιμόρφωση, καταργείτε τα προαιρετικά προγράμματα. Το κατέκριναν οι δικαστικές ενώσεις που σας είπαν ότι τελικά η επιμόρφωση θα συνδέεται απλά με τις προαγωγές. Εν έτει 2025 και με τα σύγχρονα δεδομένα, τις τεχνολογικές εξελίξεις, την τεχνητή νοημοσύνη, δε νοείται μείωση των διαθέσιμων προγραμμάτων.

Για τους δικαστικούς υπαλλήλους, ανέφερα και νωρίτερα ότι το κύριο θέμα είναι η υποστελέχωση των δικαστικών υπηρεσιών. Οι ίδιοι οι δικαστικοί υπάλληλοι σας είπαν ότι το νομοσχέδιο δε λύνει κανένα πάγιο αίτημά τους. Καλά τα κίνητρα που δίνετε για το διορισμό σε νησιωτικά, ορεινά και μικρότερα πρωτοδικεία, θα είναι όμως αυτή η λύση στο πρόβλημα όταν οι υποψήφιοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν καν στο κόστος διαβίωσης για την εκπαίδευση και την πρακτική τους άσκηση;

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει σήμερα σωρεία κενών οργανικών θέσεων και ο νόμος του 2021 που υποτίθεται ότι θα στήριζε τη λειτουργία των δικαστικών υπηρεσιών τελικά δε λειτούργησε και έρχεστε σήμερα να νομοθετήσετε ξανά.

Όπως δε λειτούργησε ο νόμος και στην επιλογή προϊσταμένων και έρχεστε 4 χρόνια μετά, να δώσετε νέα παράταση στον παλιό Κώδικα έως 31/12/2025. Θα είναι αρκετή η παράταση αυτή άραγε όταν 4 χρόνια ο νόμος σας δεν έχει λειτουργήσει;

Ενώ για τους συμβολαιογράφους, καταργείτε τα ανώτατα ηλικιακά όρια για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό. Οι φορείς ήταν σαφείς, σας τόνισαν ότι μια τέτοια επιλογή ούτε αντιστοιχεί στα όσα συμβαίνουν σε άλλα επαγγέλματα, ούτε υπαγορεύεται από τη νομολογία.

Στους Κώδικες, φέρνετε πάλι τροποποιήσεις.

Στα διοικητικά, αποσπασματικά αλλάξατε τις αρμοδιότητες τρεις μήνες πριν, την ίδια λογική συνεχίζετε και τώρα και εναπόκειται στον κάθε νομικό να ψάχνει τι τελικά ισχύει.

Εξόφθαλμη και σοβαρή είναι η αλλαγή που φέρνετε στον ΚΠΔ.

Δίνετε το δικαίωμα στον εισαγγελέα εφετών να προσφύγει κατά της διάταξης ανακριτή – εισαγγελέα που αποφάσισαν περιοριστικούς όρους κι όχι προσωρινή κράτηση ή “βραχιολάκι”.

Κι όλα αυτά – ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας- για την πολύκροτη υπόθεση της Πολεοδομίας Ρόδου.

Ωθείτε τους δικαστικούς να λειτουργούν σε καθεστώς φόβου ότι αν δεν είναι αρκετά αυστηροί, η απόφασή τους θα ανατραπεί αλλά και σίγουρα θα δουν την υπόθεση να πρωταγωνιστεί στα ΜΜΕ.

Με τη δαμόκλειο σπάθη της ανατροπής της απόφασής τους.

Τους ωθείτε στην a priori αυστηρότητα αντί στην a priori αμεροληψία και αντικειμενικότητα.

Άλλωστε, όπως σας είπαν και οι φορείς, αν αυτό που σας νοιάζει είναι το δίκαιο των αποφάσεων, γιατί δίνετε α λα καρτ δικαίωμα προσφυγής στον εισαγγελέα εφετών σε βάρος του κατηγορουμένου κι όχι δικαίωμα προσφυγής και υπέρ του κατηγορουμένου, αν κρίνει ότι ανακριτής και εισαγγελέας έκριναν λάθος;

Σας νοιάζει λοιπόν η δικαιοσύνη ή η επικαιρότητα;

Περνάω στα θέματα των δικαστικών λειτουργών :

Για τα κωλύματα, ξεκινήσατε κ. Υπουργέ στη διαβούλευση με κώλυμα με βάση την εφετειακή περιφέρεια όταν υπηρετεί εκεί σύζυγος ή συγγενής δικηγόρος.

Αναδιπλωθήκατε μετά τις αντιδράσεις και φέρατε την κατά τόπο αρμοδιότητα.

Αφήνετε όμως και το γ’ εδάφιο στη ρύθμιση, την εξαίρεση της εξαίρεσης όπως τη χαρακτήρισαν οι δικαστές.

Εντέλει δημιουργείτε περισσότερη αναστάτωση παρά λύνετε οποιοδήποτε πρόβλημα.

Για την ανάδειξη της ηγεσίας της Δικαιοσύνης και την διατύπωση γνώμης των Ολομελειών των ανώτατων δικαστηρίων. Πέρυσι, εισήχθη για πρώτη φορά η δυνατότητα έκφρασης γνώμης των ιδίων των δικαστικών για την ανάδειξη των επικεφαλής. Τώρα, λίγες μέρες πριν την πρώτη εφαρμογή, έρχεστε να φέρετε αλλαγές.

Αλλάζετε την εκλογιμότητα, τα όρια των ψήφων, προβλέπετε διαφορετικές προϋποθέσεις για κάθε δικαστήριο– Στον Άρειο Πάγο για κάθε θέση αφυπηρετούντος, προστίθενται 4 υποψήφιοι κάτι που δεν προβλέπεται για τα υπόλοιπα Δικαστήρια.

Γιατί αυτό κ. Υπουργέ;

Η «βεντάλια ανοίγει», οι δυνατότητες επιλογής του Υπουργικού Συμβουλίου διευρύνονται.

Εμείς το ΠΑΣΟΚ, είμαστε υπέρ της ολοκλήρωσης του διαλόγου που ήδη έχει ξεκινήσει με τους φορείς για τη διατύπωση των καλύτερων προτάσεων ενόψει και της αναθεώρησης του Συντάγματος. Διότι μόνο με συνολική και σοβαρή αντιμετώπιση του θέματος της επιλογής της ηγεσίας της δικαιοσύνης θα υπηρετηθούν οι αρχές της διαφάνειας, της αξιοκρατίας, της ανεξαρτησίας από το πολιτικό σύστημα και την εκάστοτε Κυβέρνηση.

Όσο για τις αποσπάσεις των δικαστικών λειτουργών στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, από την 3ετία πήγαμε στην 4ετία και τώρα στην 5ετία. Δεν υπάρχει καμία λογική, το ακούσαμε από όλες τις δικαστικές ενώσεις.

Τέλος για τη διαπιστωτική διάταξη της κατάργησης της ειδικής αποσβεστικής προθεσμίας για την ποινική ευθύνη των Υπουργών.

Αναγκαστήκατε 6 χρόνια μετά τη συνταγματική αναθεώρηση, συρόμενοι από τις εξελίξεις και τις αντιδράσεις να φέρετε την τροποποίηση.

Ανοίγετε όμως και την κερκόπορτα για διαφορετικές ερμηνείες σε μια συγκυρία που καθόλου τυχαία δεν είναι.

Κλείνω με το άρθρο 46 για την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή και την παρένθετη μητρότητα, όπου μία λέξη χαρακτηρίζει την Κυβέρνηση της ΝΔ: ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ! Με κεφαλαία γράμματα!

Η παρένθετη μητρότητα είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα, που η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει ευκαιριακά, επικοινωνιακά, θέλοντας να ικανοποιήσει το συντηρητικό της ακροατήριο.

Η πραγματικότητα είναι όμως, ότι δεν είναι θέμα για ομόφυλα ή ετερόφυλα ζευγάρια, αλλά είναι θέμα πλέον ένα κοινωνικό , εξαιρετικά σοβαρό , θέμα .

Κάποιοι τα λέγαμε όταν ήρθε ο περιβόητος νόμος για το γάμο και την τεκνοθεσία των ομόφυλων ότι παρατηρούνται κενά σε πολύ σοβαρά ζητήματα που δεν αφορούν στα ομόφυλα ζευγάρια, αλλά και στα ετερόφυλα και συνολικά στο θέμα της τεκνοθεσίας μέσω της παρενθετότητας, που ήδη στη χώρα μας υπάρχει σοβαρό θέμα .

Είναι ορθάνοιχτες οι πόρτες σε ιδιωτικά συμφέροντα, με τα οποία δεν η Κυβέρνησή σας δεν θέλει να συγκρουστεί .

20 χρόνια και πλέον μετά την θεσμοθέτηση της διαδικασίας από την Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, με ένα νόμο καθολικής αποδοχής από τη Βουλή, με αλτρουιστικό χαρακτήρα και προοδευτικό πρόσημο, σήμερα, έχουμε νέα δεδομένα , για τα οποία οφείλετε να μην κλείνετε τα μάτια, πετώντας την μπάλα στην κερκίδα.

Δεν μπορείτε να κάνετε τα στραβά μάτια όταν δημοσιεύματα και έρευνες έγκριτων δημοσιογράφων, φέρνουν στο φως στοιχεία ότι είχαμε 5.000 άτομα να επισκέπτονται τα ειδικά κέντρα για την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, ενώ εγκρίθηκαν μόνο 173 αιτήσεις από τα πρωτοδικεία;

Τι κάνετε εσείς ως Υπουργείο Δικαιοσύνης , όταν ακούτε για εμπόριο βρεφών , ότι η χώρα έγινε «φάρμα μωρών» και πώς εξηγείτε το χάσμα στους αριθμούς; 173 αιτήσεις για παρένθετες μητέρες – 5000 επισκέψεις στα κέντρα υποβοηθούμενης αναπαραγωγής;

Εσείς, ως Υπουργός Δικαιοσύνης δεν πρέπει να παρέμβετε; Όταν σας μιλούν για εμπόριο βρεφών , που δεν αφορά βέβαια τα ομόφυλα ζευγάρια – αλλά αφορά όλους- εσείς τί κάνετε; Για ποιο λόγο δεν παρεμβαίνετε να ζητήσετε πλήρη έλεγχο; Δεν πρέπει να συζητηθεί εφ’ όλης της ύλης το θέμα της παρενθετότητας ξανά; Αρκεί να “χρησιμοποιείτε” μόνο τα ομόφυλα ζευγάρια για να κάνετε “ματιές” στο δεξιό σας ακροατήριο; Επιτέλους!

Απαιτείται μια Ανεξάρτητη αρχή για την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή. Απαιτούνται έλεγχοι παντού. Απαιτούνται κωλύματα και ασυμβίβαστα – δεν είναι δυνατόν να εμπλέκονται υπηρεσίες του Δημοσίου με ιδιωτικά κέντρα και μάλιστα σε διευθυντικές θέσεις και ταυτόχρονα σε θέσεις μετόχων. Απαιτείται λοιπόν ρύθμιση της διαδικασίας και εγγυήσεις που θα παρέχει το κράτος για τη διασφάλισή της.

Με ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων εκ μέρους της εθνικής αρχής υποβοηθούμενης, με σαφείς προδιαγραφές για την προστασία τόσο των κοινωνικών γονέων όσο και της παρένθετης μητέρας.

Τότε θα μιλάμε για την ουσία και όχι για πυροτεχνήματα.

Αυτό όμως για να συμβεί , θα πρέπει να υπάρξει στον τόπο μια Δημοκρατική Διακυβέρνηση της χώρας, μια Προοδευτική Κοινοβουλευτική Δημοκρατία που θα σέβεται τους θεσμούς, θα σέβεται τον τόπο, θα σέβεται τους πολίτες .

Μια διακυβέρνηση, που θα μεταρρυθμίζει και θα ρυθμίζει , με όρους δικαιοσύνης και ισότητας

Δεν μπορεί ένα ΚΑΘΕΣΤΩΣ αυτό να το κάνει.

Αυτό μπορεί να το κάνει η μεγάλη Δημοκρατική Παράταξη, που πάντα υπηρετούσε την Πατρίδα και τον Λαό μας και αυτά ξανά σύντομα θα κληθεί να υπηρετήσει.

Όσο για τις τροπολογίες που καταθέσατε χθες βράδυ και προσπαθείτε να ρυθμίσετε πολύ σοβαρά θέματα, όπως το πόθεν έσχες και η συμμετοχή συζύγων και συγγενών πολιτικών σε αλλοδαπές εταιρίες, αλλά και πολεοδομικά θέματα του ΝΟΚ που αγγίζουν μηχανικούς, επαγγελματίες και ολόκληρη την κοινωνία, αποδεικνύετε ότι αρέσκεστε στα “γονατογραφήματα”, χωρίς διάλογο και διαβούλευση.

Επιφυλασσόμαστε να τοποθετηθούμε αναλυτικά στα σχετικά ζητήματα.