- Larisa News - https://www.larisanews.gr -

Μάξιμος: Να αρθεί το μπλακ άουτ στις πομόνες του ΤΟΕΒ Μάτι Τυρνάβου

Την έκκληση των αγροτών να άρει η ΔΕΗ το μπλακ άουτ που επέβαλε στις πομόνες του ΤΟΕΒ Μάτι Τυρνάβου για να ολοκληρώσουν τα ποτίσματα, μετέφερε από το βήμα της βουλής ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκας στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, κατά την ενημέρωση για τη σύμβαση προμήθειας τριφασικών μετασχηματισμών.

Ο Θεσσαλός πολιτικός, μετά από ενημέρωση που είχε από τον πρόεδρο του ΤΟΕΒ Μάτι Τυρνάβου κ. Σωτήρη Τζούφα παρενέβη για να θέσει, όπως είπε, «υπόψη του υπουργού ένα επείγον ζήτημα που αφορά την διακοπή ηλεκτροδότησης του ΤΟΕΒ Μάτι Τυρνάβου και φοβούμαι και άλλων ΤΟΕΒ της χώρας λόγω οφειλών στη ΔΕΗ. Το ζήτημα κυριολεκτικά καίει εκατοντάδες παραγωγούς στην πιο κρίσιμη περίοδο που έχουν ανάγκη την άρδευση των καλλιεργειών τους.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν αρκετοί ΤΟΕΒ οφείλονται στην παλαιότητα του δικτύου που έχει ως αποτέλεσμα μεγάλη απώλεια νερού, στη συγκεκριμένη περίπτωση ακόμη και 70%, όπως επίσης και του ξεπερασμένου μηχανολογικού εξοπλισμού που έχει ως συνέπεια τη μεγάλη σπατάλη ρεύματος. Η απώλεια νερού λόγω της παλαιότητας του δικτύου των οξειδωμένων σωλήνων, επιφέρει με τη σειρά της μείωση των αρδευόμενων εκτάσεων, άρα και μείωση εσόδων για τον Οργανισμό».

 

Το “καρκίνωμα” των κλοπών χαλκού

Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος υπογράμμισε ότι «την ίδια ώρα ο κάμπος μαστίζεται από κλοπές καλωδίων και μετασχηματιστών. Όπως με ενημέρωσε ο πρόεδρος του ΤΟΕΒ Μάτι Τυρνάβου, μόνο φέτος από τις 67 πομόνες που είναι εν λειτουργία, υπήρξαν κλοπές σε 30, γεγονός που επιβαρύνει το κόστος λειτουργίας του Οργανισμού.

Επ’ αυτού, επειδή κλοπές παρατηρούνται και στο δίκτυο της ΔΕΗ και του ΟΣΕ, νομίζω ότι θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία όχι μόνο με την ΕΛ.ΑΣ. αλλά και με το υπουργείο Ανάπτυξης ώστε να δημιουργηθεί ένας ελεγκτικός μηχανισμός στις επιχειρήσεις που παραλαμβάνουν τα κλοπιμαία και λιώνουν τον χαλκό. Να υπάρξει δηλαδή ένα είδος ισοζυγίου με παραστατικά προμήθειας των πρώτων υλών τους. Για να μπει επιτέλους ένα τέλος σε αυτό το καρκίνωμα». Με την πρόταση του Λαρισαίου Βουλευτή συμφώνησε και ο πρόεδρος της Επιτροπής κ. Γιώργος Βλάχος.

 

Πρόγραμμα εξυγίανσης με υπογειοποίηση δικτύου

Ο κυβερνητικός βουλευτής εξήγησε ότι «ο ΤΟΕΒ Μάτι Τυρνάβου βρέθηκε σε δυσχέρεια εκπλήρωσης των υποχρεώσεών του στη ΔΕΗ καθώς, εκτός των άλλων, τα τελευταία 2 χρόνια ο δήμος Τυρνάβου κηρύχθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω βροχοπτώσεων και παγετού, ενώ φέτος χτυπήθηκε και από τον εγκέλαδο.

Ο ΤΟΕΒ μπορεί να ορθοποδήσει και να ξεπληρώσει τις οφειλές στη ΔΕΗ, καθώς μέσω του ΕΣΠΑ θα υλοποιηθεί από την Περιφέρεια Θεσσαλίας το έργο της κατασκευής νέων υπόγειων αγωγών και αντικατάστασης των ενεργοβόρων ηλεκτροκινητήρων με υποβρύχιες αντλίες πολύ μικρότερης ισχύος αλλά και πινάκων, εγκατάστασης τεχνολογίας ινβέρτερ για οικονομία κλίματος και εγκατάσταση συστημάτων συναγερμού για την αποτροπή κλοπής υλικού.

Το έργο αυτό προϋπολογισμού 3,7 εκατομμυρίων ευρώ προβλέπεται να ολοκληρωθεί τέλος Μαρτίου του 2022, δηλαδή πριν την έναρξη της νέας αρδευτικής περιόδου. Με το έργο αυτό θα υπάρξει μεγάλη οικονομία κλίματος, μείωση του λειτουργικού κόστους του Οργανισμού, αλλά και τετραπλασιασμός των αρδευόμενων εκτάσεων, άρα και κατακόρυφη αύξηση των εσόδων.

Ο Οργανισμός εκτιμά ότι με βάση αυτόν τον προγραμματισμό μπορεί σε βάθος πενταετίας να εξοφλήσει πλήρως τις υποχρεώσεις του στη ΔΕΗ. Αρκεί να σώσουν τη φετινή παραγωγή. Από του χρόνου με το πρόγραμμα εξυγίανσης που έχει δρομολογηθεί με την υπογειοποίηση του δικτύου άρδευσης και την αντικατάσταση του απαρχαιωμένου μηχανολογικού εξοπλισμού μπορεί να ανοίξει μια νέα σελίδα για τον ΤΟΕΒ».

 

Η απάντηση Σκρέκα

Απαντώντας για το ζήτημα του ΤΟΕΒ Μάτι Τυρνάβου ο αρμόδιος υπουργός σημείωσε ότι «είναι κάτι το οποίο καταρχήν αφορά την εμπορική πολιτική, αλλά και τον τρόπο που αυτή εφαρμόζεται από την ΔΕΗ. Άρα είναι ένα θέα που αφορά τη ΔΕΗ, που βεβαίως εποπτεύεται από εμάς, αλλά έχει έναν συγκεκριμένο κανονισμό τιμολόγησης, ένα συγκεκριμένο κανονισμό είσπραξης των τιμολογηθέντων, των υπηρεσιών που παρέχει. Γίνονται προσπάθειες να βρεθεί λύση για το συγκεκριμένο θέμα. Πρέπει να σας πω ότι οι περισσότεροι ΤΟΕΒ στην Ελλάδα δεν έχουν πρόβλημα και ηλεκτροδοτούνται. Είχαμε προωθήσει ρυθμίσεις και από την προηγούμενη χρονιά που ισχύουν, δηλαδή τη δυνατότητα να πληρώνει το 15% της οφειλής ο οφειλέτης και στη συνέχεια να ρυθμίζει το υπόλοιπο της οφειλής του σε 18 δόσεις. Ή αντίστοιχα να πληρώνει το 20% ως προκαταβολή, ως κομμάτι της οφειλής, και το υπόλοιπο 80% σε 24 δόσεις. Και επίσης σχεδιάζει και άλλα μέτρα η ΔΕΗ, αλλά για αυτούς που δείχνουν την καλή διάθεση -για να είμαστε και απόλυτα δίκαιοι και ειλικρινείς- να αποπληρώσουν.  Γιατί υπάρχουν και περιπτώσεις που δεν έχουν πληρώσει ούτε ένα ευρώ για χρόνια! Αυτό το πράγμα καταλαβαίνεται ότι δεν μπορεί να συνεχίζει γενικά. Άρα θα πρέπει να βρούμε έναν τρόπο, ώστε και οι άνθρωποι στη συγκεκριμένη περίπτωση βέβαια, γιατί δεν μπορώ να γνωρίζω την ιστορία της συγκεκριμένης περίπτωσης, είναι ένα ειδικό γεγονός, αλλά θα δούμε τι δυνατότητες υπάρχουν, θα εξαντληθούν οι δυνατότητες να υπάρξει μια ρύθμιση της οφειλής με μια εύλογη φυσικά προκαταβολή Και από εκεί και πέρα και με τα έργα που θα γίνουν το επόμενο χρονικό διάστημα και έχει ανακοινώσει ο Περιφερειάρχης, ο Κώστας ο Αγοραστός, να μπουν σε έναν δρόμο αποπληρωμής του συνολικού χρέους τα επόμενα χρόνια».